Friday, October 15, 2010

Dugaan Sungguh

Semalam(14/10/2010) sekolah saya telah memulakan musim peperiksaan akhir tahun bagi ting.4.Biasalah,first day exam pergh! berkobar2 nak baca buku(pelajar baik nak buat macam mana hehehe)...so macam biasalah..jadual belajar semua da siap.Shift pertama pada waktu petang.Alhamdulillah,semuanya berjalan lancar.Second shift?? tentulah waktu malam.Perlu rehatkan minda jadi berehatlah 2 jam dari pukul 6 petang sampailah pukul 8...

Masa itulah semuanya berlaku.Apakah yang berlaku?? Jeng3..hehehehe...Jam menunjukkan angka 8.Hurmm studi time,kataku kepada diri sendiri.Pergh!!..gua apa lagi(tetibe je jadi gengster..ish3) masuklah bilik dengan penuh konfiden!*chewah!! ayat! Petik suis lampu..*rzzz(bunyik lampu kalimantang)...rzzzzz....berkelip2...Ahhh sudah!! kataku dalam hati.Dia buat hal pulak...esok nak peksa masa ni dia nak buat hal...semalam tak nak pulak!!...saya membebel je masa tu...sakit ati gua...aishhh..Masa tu..aishh rasa nak cekik je lampu 2...Dugaan betul..Nak postpone masa belajar..Aisshhh mana boleh..Banyak lagi bab woo tak baca...so..isk3...sedih nak citer..Saya pun ambillah langkah alternatif yang tak dapat dipastikan bijak ke tak.Janji boleh guna.Iaitu belajar dalam gelap.Tapi takdelah 100% gelap.Pintu bilik dibiarkan terbuka,so ada sikit2 lampu masuk dalam bilik dan saya guna lampu yang tak tau namanya...tengok gambar jelah..

Ok tak??...Oklahhhh..hahahaha...bolehlah daripada takde.Walaupun sumber cahayanya agak terhad(jangan terpedaya dengan pencahayaan di dalam gambar ini guna flash sebab nak tangkap gambar sebagai bukti punya pasal huhuhu...) dan tidak terang tapi kita berpeganglah kepada pepatah melayu lama iaitu,hendak seribu daya,tidak hendak seribu dalih...betul tak?? betul tak??..hahahaha..saya pun tak sangka diri saya boleh buat macam tu.Berkat doa tu.Huhuhuhu...Saya tak peduli dah kalau mata yang sedia rabun ni bertambah rabun.Masa tu saya fikir "baca buku"..."buat nota"...huhuhu..tapi secara jujurnya.Saya tak pernah study hard sampai macam ni seklai..selalu baca je..Tu pun baca main2..tapi sekarang,baca da tak cukup.Saya tulis secara ringkas semua yang ada dalam buku teks tu/rujukan dala buku nota kecil bersaiz poket.Serupa je macam salin balik apa yang buku teks tu adakan??..Tapi secara sainstifik menulis sesuatu perkara akan buat kita lebih ingat. Kenapa atk percaya??..hahahahaLagipun bila menulis balik apa yang buku tu cakap,saya akan lebih faham sebabnya??.. Saya guna ayat saya sendiri dan bukannya ayat baku ataupun yang panjang lebar.Mudah bukan??..hahahaha..Sampai sakitlah tangan saya menulis..Dia jadi lenguh so masa peksa nak jawab kertas 2(SUBJEKTIF) saya terpaksa tulis perlahan-lahan..Sebabnya?? tangan da sakit sangat..Nasib baiklah masa yang diberi panjang...Jadi sempatlah siap semuanya dengan masa berbaki 45 minit sebelum masa menjawab tamat.

Errr kenapa ayat saya baku sangat ye hari ni??...jeng3...hahahaha...oklah inilah keadaan tempat belajar saya semasa belajar dalam gelap tu..hahaha..

Oklah bateri laptop ni amat mencemburui hubungan saya dengan anda..Err maksudnya bateri low...hahahaha...Nanti jumpa lagi...Salam 1 Malaysia...

(n_n)v PEACE NO WAR!

8 comments:

Cik Bidadari said...

nak berjaya harus susah dahulu. manalah tahu adik berjaya... rajin2 tau. adiklah sahaja harapan ibu dan ayah yang masih tinggal

Fitrah Adnan said...

hurmm..ok ..terasa berat dan besar sgt tanggungjawab ni...macam mana kalau gagal??

Cik Bidadari said...

dah berusaha kalau gagal tabahkanlah hati... taklah gagal.... tapi at least dpt belajar di dalam negarapun dah ok apa... dunia niekan luas.... mcm2 ada

Fitrah Adnan said...

cik b:baiklah...kalau gagal mgkin takde rezeki kan?? orait.. (^_^)

Apple Mint said...

tapi kalau bebetul nak belajar kat negara idaman kenelah berusaha selagi daya.. hehehhe...

y@n@ M!B said...

study smart ye dikk..not study hard..hehe~

gud luck 4 ur exam! =)

Fitrah Adnan said...

applemint:oh jepun..series da berangan nak fly sana...

Fitrah Adnan said...

yana mib:hahaha..orait sis..pepepun trimas sbb wish...terharu dong..isk3...hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...