Monday, December 12, 2011

Okay Saya Selesema

oit2...windu kite tak??
hahaha..ok jangan muntah sekarang..nak muntah tunggu lepas habis baca entri ni...
Ala entri ni tak penting pun..T___T..
cuma nak update sebab dah lama tak update...

Almaklumlah..sayakan budak spm...paper belum habis lagi...esok ada lagi 1 paper last...paper yang tersesat..
Kenapa saya kata tersesat?? sebab paper lain suma dah habis..nak tunggu paper ni,2 minggu saya berkelana*cewaahhh..ayat tak tahan..

Saya cuma nak bagitau...saya selesema..dah 3 hari...sedih2..jadi nak lah minta simpati anda semua..Insyaallah lepas SPM dah habis saya kembali berblog...jadi tunggu saya tau..jangan windu2*Ok terasa diri ni gedik...

Nanti kite berborak2 lagi ye?? tata

PEACE
>o

Saturday, August 13, 2011

Saya Tak Sempurna..huhuhu

Wooott wooott...

Entri kali lebih peribadi sikit.Well bak kata miss a bila sampai masa utk merepek di sinilah medan yang terbaik.
Saya tak tau patut tak saya siarkan apa yg saya taip ni.Apa2 pun baca sini dulu.Saya yg nombor 10 tu.Bukan nak berlagak yg saya ni comel*tetttt di situ..
tapi da kenyataan.tak caya?? tanya cik b,pemilik blog tu.

Sekarang pukul 1.57 pagi.saya tak leyh tidur dan destinasi saya utk mghilangkan bosan?? tentulah blog cik b dan miss a.Tapi arini tetap tak leyh tidur.Lalu saya perasan tajuk artikel paling fofularrr kat blog cik b ialah 11 insan kesayanganku.Bila baca balik tentang apa yang cik b tulis pasal saya tu saya jadi sedih.Bukan kata2nya yg menyinggung hati saya yg kiut ni tapi sedih terharu.Ada juga org yg menghargai saya.

Well ai admit saya taklah secomel Mia Sarah Nasuha tu dan tak secantik aktress jelita nur fazura tu.Apalah yang ada pada saya? cume comel aja..*blueekk

Kenapa saya ckp begitu?. Sesiapa yg mengenali saya(which saya pasti kebnyakannya tidak) akan tau wajah saya yg sebenarnya.Muka saya tidaklah setenang air sungai senang kata biasa2 je..Muka saya lebih kepada muka berwajah garang.Semua ni sebab kening saya yang terlalu tajam..orang akan ingat saya sombong dan berlagak kerana air muka saya menunjukkan begitu.Sejujurnya saya seorang yang gila fikirannya.Di tambah dengan pengalaman hidup kadang kala saya berfikiran matang.Tapi kebanyakan masa sekarang saya tak matang pun ish3.Selalunya apabila bersama dengan kawan2 org akan ingat bahawa sayalah ketuanya.Air muka,gerak geri dan semuanya menunjukkan saya begitu.

Saya selalu fedap.Tapi apa saya boleh buat? xkan nak cukur kening kot? cukuplah kening saya botak kat ujung.Dari jauh nampak macam kening saya pendek*huwaaahhh

Cik b,kalau awak baca entri ni..ketahuilah...setiap ketawa saya bermakna saya gembira dgn kehidupan saya dan setiap kali saya diam bererti saya berfikir utk menghilangkan kesedihan dan bukan utk mengalah dgn kehidupan.Ya saya banyak kali kecewa,terluka dan menangis.Tapi Cik b pernah cakap kehidupan dan cinta ini milikNya.Apabila saya sedih dgn kehidupan saya bererti saya menafikan takdir yang dibuatNya.Apabila saya kecewa dengan kehidupan saya bererti saya kecewa denganNya.Jadi saya nak kata..

Tak moh macam tu tak moh...tak moh..hahaha...cik b,terima kasih kerana sentiasa menghargai saya dan ada di sisi saat saya mencari diri sendiri.

Sentiasa berusaha fitrah!

Arggghhh!!! rasnya kena beli soletep la...soletep mulut supaya sentiasa tersenyum..Nanti baru nampak comel

Saturday, August 6, 2011

Bintang Tak Mungkin Bergabung:I'll try

Ini merupakan sinambungan bagi bintang tak mungkin bergabung

"Awak ikhlas menyintai saya??"

"Ikhlas."balasku sepatah.

"Tapi mengapa seperti ada jurang antara kita?"

"Maksud awak?"tanyaku.

"Seperti awak tidak menyintai saya dengan sepenuh hati.Seperti terpaksa."

"Kenapa kata begitu?"tanyaku sekali lagi.

"Adakah kerana saya tidak memberi perhatian kepada awak?"tanyaku menahan geram.

"Atau saya tidak seperti perempuan lain yang mementingkan kekasih mereka lebih daripada hidup mereka?"sambungku.

"Awak tahu saya bukan begitu.Saya bukan perempuan yang mengagungkan kekasihnya."sambungku geram.

"Awak lupa?? bahawa saya memang begini?"

"Maaf...saya minta maaf kalau kata-kata saya buat awak marah."balas lelaki itu setelah lama menyepi.

"Saya cuma mahu perhatian daripada awak.Daripada kekasih saya.Mungkin salah saya kerana meminta daripada yang sepatutunya.Maaf."sambung lelaki itu.

Abang,
Maafkan saya.
Saya akui hati ini belum terisi lagi,
tapi hati ini masih belum mahu untuk diisi,
maaf untuk cinta yang tak ikhlas di hati ini.
Tapi saya janji,
pada awak dan diri ini,
yang saya akan cuba..
cuba untuk menyintai awak seperti mana awak menyintai saya...

Abang,berilah saya masa...

~~Cerita ini hanya rekaan semata-mata tau~~

P/S:Maaflah lama tak masuk blog...almaklumla...bizi memanjang..kelas sana kelas sini..saya ada urusan dan tanggungjawab lagi...insyaallah akhir taun nanti saya kembali aktif..tunggu saya yang COMEL  ni tau...

hehehe...

Saturday, June 18, 2011

Sweetnye Dorang

Semalam (17/6/11) saya pergi medical check up.Of coursela masa tu kena ambik nombor giliran dan tunggu serta tunggukan??

Masa saya sedang unggu nama untuk ambik nombor saya ada nampak 1 kapel cina ni tau.Sweet sangat.Yang lakinya pegang tangan isteri dia masa nak menjalani prosedur ambik nombor.Sementara nak tunggu tu si suaminya suruh isteri dia duduk dulu.Padahal masa ada 2 tempat duduk sebelah saya.Saya tak faham apa yang dorang cakap tapi saya rasa suami dia kata "awak duduklah dulu.biar saya yang handle perkara  ni".

Saya rasa ini first time dorang buat rawatan kat situ sebabnya banyak dokumen dorang bawak..mungkin benda ni perkara kecik namun bagi seorang yang berkromosom XX sperti saya ianya sungguh tacing..hahahaha...

Pastu nama saya dipanggil dan nombor telah diberi.Saya tunggu la di ruangan menunggu..yelah takkan nak menunggu kat tempat ambik nombor lak an?? memang tempah cacian,makian dan yang sewaktu dengannya.

Masa saya tunggu tu kapel tu muncul kembali di depan saya.Walaupun mereka tak melihatkan aksi2 yang manja namun ianya sudah mampu menunjukkan kasih sayang yang kuat dalam diri mereka.Seolah-olah aura kasih sayang itu muncul sendiri dan bersinar..*perggghh ayat.

Masa nombor dorang dipanggil,si suami memimpin tangan si isteri masuk ke bilik rawatan.Masa tu hati saya berbunyi.."Ahhh...so sweet"


"Tak heranlah Fitrah.Aku dah selalu tengok dah benda2 macam ni.Naif betul kow ni"

Tapi macam mana kalau saya cakap yang kapel tu warga emas??

Si suami dan si isteri sama2 tak larat.Tapi mereka masih ada bersama untuk antara satu sama lain.Tetiba saya tertanya..mana anak mereka.Si ayahnya bukan larat sangat kalau saya tengok tapi demi si isteri dia sanggup lupakan keletihan,kesusahan untuk berjalan.Bahkan dia sanggup memimpin tangan isterinya yang memang lagi tak larat untukberjalan.Berbeza dengan sesetengah orang.Isteri sakit depa buat tak tau.Tiba2 terimbas satu peristiwa masa saya masuk hospital taun lepas..Jiran katil saya tu seorang mak cik.Dia baik,bahkan ramah walaupun dia sakit.bila menjelang tengah hari dia dah tak larat dan tertidur.Bila suami dia datang melawat dia pula yang kena marah dengan suami dia sebab tak bangun makan.Pastu mak cik tu cakap yang dia pening kepala dan tak larat.Pak cik tu bebel sorang2.Masa tu saya rasa kesian dengan mak cik tu dan takut dengan pak cik tuh.Saya tak sanggup nak pandang sebelah masa tu.Takut tengok wajah pak cik tu yang macam nak telan orang,

Tiba2 mak cik tu panggil suami dia,dia cakap dia dahaga tapi tak larat nak bangun.Pak cik tu tuang air dalam penutup botol dan suap mak cik tu.Mak cik tu tersedak dan muntah.Pak cik tu terkejut bangun dan menjerit.Ramai orang terkejut masa tu.Doktor marah dan berlakulah pertengkaran antara pak cik tu dan doktor mak cik tu.

Bila doktor tu dah blah,pak cik tu marah mak cik tu.
"Tulah kau,aku suruh bangun tak nak tak pasal2 aku kena marah.Lain kali kalau kau nak buat apa2 buat sendiri."

Pak cik tu bersihkan baju dia dan kemas sikit barang2 mak cik tu dan blah lepas sume dah selesai.Waktu melawat time petang tu pak cik tu tak datang.Anak2 dia laki 2 orang je yang datang.Agaknye pak cik malas nak jumpe doktor tu kot.Bertengkar teruk giler.

Lepas saya kuar wad saya asyik teringat je kejadian tu.Saya tak tipu.Saya tak tau apa yang terjadi esok tu sebab malam tu saya discaj.Tapi saya tau mak cik tu sedih.Nasib baik anak2 dia baik walaupun muke dorang agak garang dan badan dorang agak besar.

Bukankah kalau seseorang tu sakit kita kena berlemah lembut??..Lebih2 kalau orang tu ahli keluarganya.

Sekarangkan sibuk dengan isu poligami...buat saya terfikir..betapa utuhkan institusi kekeluarga pada masa akan datang??

Orang melayu kita sibuk nak cari pucuk muda..tapi dorang lupa yang muda tu tetap akan jadi tua.Bila yang tua tu sakit dorang buat apa?? Carik yang muda upah anak2 atau orang gaji jaga bini yang sakit.Di mana janji setia dan kasih sayang mereka dulu??

Kan bagus kalau mereka pentingkan kualiti daripada kuantiti...

Apa2 pun saya salute kapel tua cina yang saya lihat semalam...Saya berharap saya tua nanti saya mampu jadi macam mereka...Aminnn..

Korang macam mana?? Apa ciri2 lelaki/wanita korang??

Friday, April 29, 2011

Gadis yang pekak,buta dan bisu

Ini hanya cerita.Sekirang ada persamaan sekadar kebetulan.

Seorang gadis berusia 16 tahun telah kehilangan ahli keluarga dalam sebuah kebakaran.Seorang wartawan wanita berasa hairan melihat akan reaksi gadis itu.Reaksi yang ditonjolkannya berbeza berbanding mangsa2 kebakaran yang lain.Selalunya si mangsa akan mengalami trauma tapi tidak gadis itu.Lalu wartawan wanita itu mendekati gadis itu.

Wanita:Adik,kamu ialah ahli keluarga mangsa bukan??

Gadis itu hanya menggangguk.

Wanita:Kamu sungguh tabah.Saya bersimpati.

Gadis itu hanya membisu.

Wanita:Siapa nama kamu?.

Gadis itu tidak memberikan reaksi.

Wanita:Saya Fadilah,seorang wartawan.

Wanita itu mencuba untuk menarik minat si gadis untuk berbual.Niatnya untuk menenangkan si gadis.Agar si gadis tidak berasa kesunyian.

Wanita:Kamu mahu menangis?? Saya sedia untuk itu.Saya akan berada di sisi kamu.

Gadis itu mendongak ke arah wanita itu.

Gadis:Kenapa saya perlu menangis??

Wanita itu berasa hairan dengan pertanyaan gadis di depannya itu.

Wanita:Tidakkah kamu berasa sedih akan kematian ahli keluargamu??

Gadis:Saya sedih tapi saya tak perlu menangis.Mengapa perlu menangis di dalam dunia yang indah ini??

Wanita:Kalau benar kamu bersedih bukankah kamu perlu menangis?? Sama seperti kamu bergembira kamu perlu ketawa.Benarkah dunia ini indah?? Apa yang menyebabkan kamu kata begitu wahai gadis??

Gadis:Dunia ini indah apabila kita ketawa tetapi tidak apabila kita menangis wahai kakak.Selama 16 tahun saya hidup di dunia ini dan saya tahu bahawa dunia ini indah.

Wanita:Kamu sungguh aneh.

Gadis:Ianya aneh apabila manusia menangis kesedihan kerana kehilangan dalam dunia ini kakak.

Wanita:Apa petua kamu dalam melihat dunia ini??

Gadis:Ibu saya telah meninggal dunia ketika saya berumur 13 tahun.Ayah saya jatuh sakit akibat kemalangan di tempat kerja.Manakala kakak saya berhenti sekolah untuk menyara hidup kami.Setiap kali saya ingin menangis kesedihan,kakak saya halang.Katanya...

"Seandainya kamu mendengar tangisan kesedihan,jeritan ketakutan dan kelemahan manusia tutuplah telingamu dengan rapat.Agar kamu tidak mendengar tentang kesedihan hidup ini.
Sekiranya kamu melihat peperangan,kesedihan,kebencian dan kelakuan buruk manusia tutuplah matamu dengan erat agar kamu tidak melihat tompok hitam hidup ini.
Seandainya kamu ingin menangis kesedihan,menjerit dan memarahi sesuatu tutuplah mulutmu kuat agar kamu dapat menahan diri dan mendapat kesabaran dalam menjalani hidup ini."

Dialah akan menutup telinga,mata dan mulut saya.
Jadi saya menahan tangisan kesedihan saya sekarang agar saya dapat kekuatan untuk menangis kegembiraan pada masa akan datang.

Wanita:Ibu kamu pun sering kata begitu??

Gadis itu mengangguk.

Wanita:Tetapi kini ibumu dan kakakmu sudah tiada.Siapa yang akan menutup mata,telinga dan mulutmu??

Gadis:Saya sendiri.Kini sudah tiba masa saya menghadapinya.

Wanita:Jadi kamu tidak menangis kesedihan kerana kehilangan??

Gadis:Tidak kerana saya mendapat kelebihan.

Wanita itu hairan

Gadis:Kesabaran dalam hati dan kasih sayang daripada Allah.Bukankah Allah tidak akan menguji hamba-Nya lebih daripada kemampuan mereka?? Apabila kita diuji ini menandakan kita diingati oleh Allah.Dugaan juga bererti Allah sayang pada kita.Bukankah begitu kakak??

Wartawan wanita itu menggangguk perlahan dan tersenyum.Tidak ada lagi kasih sayang yang paling besar daripada kasih sayang seorang ibu kepada anaknya melainkan kasih sayang pencipta kepada hamba-nya.

"Hidup memang tak mudah kerana itulah kita perlu berusaha gar ianya mudah.Semoga hari2 anda yang mendatang adalah hari2 yang menggembirakan."

Saturday, April 16, 2011

Sebab Hidup Memang Begitu

Halooppp....
Lama tak dengar citer...
Sihat??

Lama tak jenguk blog ni..
Almaklumlah...budak spm...bizi3....

Sapa pernah menangis dalam hidup dia??
Sapa pernah ketawa dalam hidup dia??
Sapa pernah buat salah dalam hidup dia??

Anda pernah bukan??
saya pun sama..
Sebabnya?? Kita ni manusia yang bukan maksum(terpelihara drpd melakukan dosa)

Dalam beberapa bulan dah banyak perkara berlaku...cuma saya tak sempat nak kongsi jer...

Cuma apa yang saya nak simpulkan di sini ialah..

walau macam mana sekali pun susahnya hidup ini...kita perlu harunginya..
tapi SABAR itu bukan kuncinya..

Aik??

Pelik??

Berapa orang yang ada sifat sabar yang banyak??
Kadanga kala orang yang benar2 sabar pun boleh kalah dalam hidup ini..

Jad apa kuncinya??

Kepercayaan dalam diri

Contoh:
kalau kita sakit tapi kita sabar jer...sedangkan hati kita meraung kesakitan...sakit tu lambat nak hilang

tapi kalau kota percaya dalam diri kita yang kita mampu harungi kesakitan tu..tengoklah kadang2 kita sendiri tak sangka yang esoknya rasa skit itu dah berkurangan..

Orang yang panas baran pun mampu menahan amarahnya kalau dia percaya dalam dirinya yang dia mampu menahan nafsu berbanding daripada dia asyik menahan sabar...silap2 bila meletus kalah gunung merapi kat Indonesia sana tu

Jadi mulai hari ini..percayalah pada diri...kerana itu akan memberi impak yg besar kepada hidup kita...percayalah kata saya...

Kadang kala bila kita jatuh kita boleh terus kekal jatuh tapi kenapa kita bangun??

~~Sebab kita percaya kita boleh bangun~~

Sekian wassalam...

Saturday, March 12, 2011

Saya Sedih...Berani Dorang Sentuh Saya??

Badan saya tetibe je kaku...Bila nampak dorang gerenti saya akan larikan diri...Apa salah saya?? Saya tak kacau dorang pun.Sampai ati dorang sentuh saya..

Bila saya disentuh tu,nafas saya terhenti...Bayangkan macam mana keadaan saya.Sedangkan kalau saya nampak dorang pun saya dah lari inikan bila dorang betul2 kat tepi saya tambahan pula,dorang SENTUH saya...

Tapi saya bukan boleh buat apa2 pun.Series saya takut dan cuak giler dengan dorang...

Dah lama dah saya tak jumpa dorang..Tahun ni mungkin semalam baru saya jumpa.Bukan satu tapi TIGA!!!...wah2...bawak geng kot.Dorang mungkin tau saya takut dengan dorang sebab tu dorang berani kacau saya lebih2 lagi bila mak saya takde.Bermaharajalela betul!...

Series dam aji!

Dorang ni memang saya dah jadikan musuh tradisi sejak kecil lagi.Well tak tau nape memang saya tak leh cope dengan dorang..tapi apa hak dorang nak sentuh2 saya?? stupid tol!

Saya tak kacau pun hidup dorang...berani je tetiba datang serang saya.Mentang2lah saya takut dengan dorang..

Citernye begini:
Semalam,dorang datang memula 1 je yang datang pastu datang lagi 1 dan 1 lagi tapi dorang serang saya asing2...yang buat saya shot bertambah bengang tu,yang nombor 3...berani dia sentuh saya?? Dam aji betul!...
pastu boleh dia antar yang kecik nak serang saya tak lama kemudian...wah!! walaupun dia tu kecik cinonet..saya tetap takut...Masa tu darah gemuruh saya datang.Lepas kena serang dengan yang pertama tu saya jadi ati2...hope yang lain tak nampak saya...tapi sangkaan saya jauh meleset dan terpesong..Dorang power..ada kuasa telepati gamaknya.Lepas kena serang tangan saya jadi sejuk.saya jadi sedih..saya takut sangat dan berdebar2..well of coz lah takut an??..korang takkan tak takut biler jumpa musuh?? saya takut..jujur ni memang saya takut

Ya saya takut...
Saya betul2 takut..
Saya takut dengan LIPAS!!!

Ini ibulah ni...Ibu g serang rumah dorang pastu dorang serang saya ramai2..apa kes??
Dah macam movie dah...nak lumpuhkan musuh gunekan orang terdekat...
Masyarakat lipas ni berdendam dengan ibu saya,saya pula yang dijadikan mangsa...ToT
Tak pasal2 semalam tak cukup tidur...Asyik2 kena serang je...Berani betul mereka sekarang...Sampai ke atas katil saya dorang naik...Siot kuasa dua!

Napalah ibu dengan masyarakat lipas berperang saya yang kena?? Haiissshhh...= ="
Kalaulah boleh mengadu perkara ni ke pihak berwajib dah lama saya lakukan...haishhh....

Soalan SPM 2022;
Korang takut lipas tak??

P/s:tajuk entri ni power x??

Tuesday, March 8, 2011

Mood saya sekarang


Lamakan saya tak post entri?? well miggu exam kini kembali...
Ada masa kita borak2 lagi..muaxxx...

Tuesday, March 1, 2011

Happy Birthday!!

happy besday to me...
happy besday to me...
happy besday to me~~~.....
happy besday to me...hahaha..



p/s:tak sangka umur dah 17 pasal perangai masih lagi macam budak2...

grrr lepas ni kena bertaubat nak kacau2 orang*harapan~~..

P/S lagi: Esok ada perlawanan bowling  doakan saya berjaya ye?? menang kalah belakang citer hope saya buat yang terbaik..hahahaha..muaaaxxxxx

Thursday, February 24, 2011

I'm Happy??


Hurmm...godek2 lappy tak tau nak buat apa carik gambar berkaitan keyword "lonely"..saya jumpa ni..

Kalau kita gembira dengan hidup kita,ada yang lebih gembira dengan hidup mereka.
Begitu juga dengan bila kita sedih dan putus asa dalam hidup,ada yang keadaannya lebih teruk daripada mereka.

Kalau mereka boleh menghadapinya kenapa tidak kita??

Kita sunyi dan bosan dengan hidup kita,tapi pernahkah kita terfikir dengan mereka yang lebih sunyi daripada kita??

Pernahkah kita terfikir nasib seseorang yang menjadi sebatang kara??

Motif entri kali ni??

"Mari kita buat perubahan kepada dunia dengan senyuman.Biarlah sesakit mana dan sepedih mana.Hanya senyuman yang mampu mengubati kedukaan.Yet,memang susah nak buat daripada cakap.Cakap senang je tak perlu modal sedangkan untuk melakukannya adalah susah.Kerana itulah kita perlu mencuba."

SEMOGA HARI ANDA SEMUA ADALAH HARI2 YANG MENCERIAKAN >o<

Saturday, February 19, 2011

Bila Hujan Turun




~Ini hanyalah rekaan semata-mata.Tiada kena mengena dengan yang hidup,sedang makan mahupun sedang tengok kartun doraemon~


Awak hari ni saya pergi ke tempat "kita".Untu pengetahuan awak tempat kita dah berubah.Dia dah tak semeriah dulu.Mungkin juga kerana awak telah tiada,tempat "kita" itupun hilang serinya.Awak dan tempat "kita" tu telah tinggalkan saya seorang diri.Saya sedang berjalan-jalan sambil mengingati kembali kenangan kita.Masa tu hati saya sedih sangat.

Langit biru sudah bertukar mendung.Bunyi guruh menggantikan bunyi kicauan burung.Hujan turun.Air mata daya dan hujan telah bersatu.Saya berharap sangat awan memahami saya.Mungkin juga awan menurunkan hujan kerana sedang bersedih sama seperti saya??.

Ketika ini saya lihat tiada matahari di langit.Kini situasi awan sama seperti saya.Matahari yang selama ini menyinarinya menghilang dalam sekelip mata.Awan pun menangis.Awak,cerita saya ni tidak masuk akal bukan??.

Awaklah matahari saya selama ini.Sepanjang perkenalan kita awak menyinari saya.Tapi pada satu hari,cahaya yang dibawa awak hilang sekelip mata.Hilang bersama-sama dengan awak.

Awak,setiap kali hari hujan akan membuatkan saya teringat kepada awak.Masa kita bertemu cuacanya hujan bukan?? awak ingat tak?? Awak berlari-lari untuk mengelakkan diri awak daripada basah.Kita berteduh di bawah satu bumbung yang sama.Ketika itulah cerita kita bermula.Tak sangka ada jodoh antara kita.

Awak ingat tak lagi pada satu hari ketika kita sudah berjanji untuk keluar bersama??. Hari hujan tapi disebabkan janji awak pada saya,awak sanggup redah hujan semata-mata nak belikan saya coklat.Awak kata bila dah janji kena kotakan agar tak bawa sampai mati.

Dan bila hujan turun jugalah punca awak tidak lagi di sisi saya.Bukankah saya dah pesan tunggu hujan berhenti??.Awak...adakah ini yang dikatakan takdir??

Kerana hujan kita berjumpa dan kerana hujan jugalah kita terpisah.

~~~~~~~~

Kini awak di depan mata saya,tapi awak seperti tidak wujud.Sedangkan satu ketika dulu kehadiran awak membawa rasa hangat.Membawa sinaran dan gelak tawa.Tapi kini semuanya telah tiada.Awak di depan mata.Nafas awak ada,dada awak turun naik tapi sayangnya awak sudah tidak bernyawa.

Sayang,
Maafkan saya kerana membuat keputusan ini.
Saya tidak mahu menanti perkara yang tak pasti.
Bukannya kerana saya sudah berputus asa,
tapi kerana kenyataannya telah tiba.

Bayi kita ini akan saya jaga dengan sebaik-baiknya.
Akan saya tunjuk gambar ayahnya kelak.
Akan saya didik bayi ini.
Akan saya ceritakan bayi ini tentang awak.
Agar dia dapat rasakan seolah-olah dia pernah melihat awak
dan seolah-olah awak pernah melihat dia.

Maafkan saya sayang,
kerana buat begini.
~~~~~~~~~~

"Puan,kami nak tutup tangki oksigen ni.Puan bersedia ye??" Hana hanya mengangguk.Dilihatnya sekujur badan yang masih bernafas kini telah pergi selama-lamanya.Sebaik sahaja tangki oksigen itu dimatikan tiada lagi deruan nafas yang keluar daripad tubuh itu.Jatuh air mata seorang isteri melihat suaminya mati kerana dia.Ya! kerana dia.Diusapnya perut yang semakin membesar itu.
"Maafkan mama ye sayang.Mama terpaksa.Mama telah bunuh papa.Maafkan mama sayang." Hana berkata sambil mengusap perutnya berulang kali.Air matanya makin galak menitis keluar.

"Puan,saya bersimpati dengan keadaan puan.Tapi ini adalah yang terbaik.Otaknya telah mati kerana kemalangan itu.Menunggu dan terus menunggu adalah perkara yang sia-sia.Mustahil untuk suami puan bangun semula.Maafkan saya."

Sesak dadanya.Melihat suami yang dicintainya pergi meninggalkan dirinya terkontang-kanting sendirian.Tapi demi anak yang dikandungnya,hidup akan diteruskan.Apabila matinya salah seorang daripada pasangan yang bercinta,seorang lagi harus teruskan hidup demi agar cinta mereka sentiasa mekar dan HIDUP.
"Abang,Hana nak sangat makan coklat yang abang pernah belikan untuk Hana dulu.Sudah dah nak dapat sekarangkam??"

"Sayang coklat tu jarang ada kat kedai biasa.Sayang nak ke?? Abang nak pergi beli ni."

"Boleh juga.Jauh ke tempatnya??"

"Awak tak payah ikutlah.Hujan ni.Lagipun tempatnya jauh.Kalau awak letih abang susah nanti."

"Kalau macam tu tunggulah esok bang.Saya boleh tunggu.Lagipun bukannya teringin sangat pun"

"Orang perempuan kalau mengandung apa yang dia nak makan,suami kena belikan.Abang pergi dulu ye sayang."

"Abang pergi esok jelah."

"Tak boleh sayang.Dah sampai masanya.Tak boleh lambat-lambat.Janga risau abang pasti akan datang balik."

"Abang datang balik rumah bawa coklat untuk Hana.Abang janjikan??"

"Abang janji sayang."

~~~~~~~~
Sekujur badan berlumuran darah.Dadanya naik turun dengan deras sekali.

"Kami jumpa ni di sebelah tempat duduk pemandu.Kami pasti ini untuk puan keran tertulis di atas kertasnya"

Satu bungkusan yang berwarna merah diserahkan kepada Hana.Bungkusan yang tertulis "Untukmu sayang,jaga bayi kita elok2.Jangan makan coklat banyak sangat.Nanti gemoxx >u<"

Bungkusan itu digenggam dengan erat sekali.Sekali lagi,hujan mulai turun membasahi bumi.

P/S:cerita ni hanyalah rekaan semata-mata...rasanya ni first time habiskan cerpen dalam satu entri betul x?? selalunya cerpen bersiri je..hehehe dah lah tu tak pernah2 nak siapkan?? hahaha...sabarlah ye? ada masa saya akan buat sambungan..

~Orang yang kita sayang adalah orang yang kita tak perlukan ketika bersama.Tetapi bila kesunyian dialah di fikiran kita~

Sunday, February 13, 2011

Valentine Vs Maulidur Rasul

Well rasanya korang sume dah tau yang hari valentine dan maulidur rasul akan menjelang tak lama lagi*ayat menjelang macam nak raya je rasanya.

Dan saya pasti semua dah tau PENGHARAMAN menyambut hari valentine.Well saya pun tau sebab hari jumaat hari tu sekolah saya ada buat ceramah pasal hari valentine ni diharamkan bagi umat islam.Nasib saya baik  sebab saya tau perkara ni ketika saya masih muda.*almaklumlah...kalau dah tua payah nak terima nasihat hik3...

Untung juga sebab ini boleh mengelakkan saya daripada terjebak ke arah keburukan lebih2 pada usia ni*asal skema sangat ayat aku hari ni???????

Arghhhh!!!!...

Apa2 pun..Jauhila perkara yang boleh mengarahkan ke penzinaan.Ada hikmah valentine ni diHARAMkan.Mungkin ada yang kata.

"What the chicken?? Valentine tuka hari berkasih sayang.Bukannya salah pun.Tu pun haram??"

Jawapan saya:oiii chicken pop!..Valentine tu cuma setahun sekali.Habis kow sayang pakwe/makwe/suami/isteri/tunang korang hanya sehari dalam 365 hari?? Kenapa haram?? sebab ianya mengarah ke zina.Lagipun ada 1 kata2 yang menyebut.

"Barang siapa yang menyerupai sesuatu kaum tu maka dia menjadi sebahagian daripada kaum itu"

atau bahasa kasarnya.MURTAD!...mungkin juga kita telah menjadi kufur.Saya bukanlah ustazah yang pandai memberi ceramah mengenai agama.Cuma hanya ingin berkongsi rasa dan ilmu.

Ada seorang cikgu memberi ucapan,kadar pembuangan bayi di negara kita semakin meningkat.Manakala kadar kelahiran bayi luar nikah yang DIDAFTARKAN di sekitar selangor adalah sebenayak xxxxx <--- kalau saya sebut anda mesti tak percaya...pssstttt...sebenarnya lupa.Tapi yang pasti hampir mencecah 5 angka.Itu hanya yang didaftarkan,macam mana yang belum didaftarkan?? dan ingat!! itu hanya di sekitar selangor bukannya seluruh Malaysia.

Tambah cikgu saya lagi,"Maka tidak hairanlah 1 hari nanti kamu (kami para pelajar) akan menerima menantu yang tidak sah taraf di sisi agama dan undang2 iaitu anak luar nikah."

Yup! bunyi agak kejam bukan?? Tapi secara realistik dan rasionalnya saya percaya kata2 cikgu saya tu.Mungkin kelak negara kita penuh dengan anak2 yang tak sah taraf.Mungkin juga dia nanti adalah pemimpin kita,menteri kita,doktor kita,dan lain2.Mungkin juga nanti nisbah anak tidak sah taraf sama banyak dengan anak halal.*macam tajuk filem plak.

Renung2kanlah.Bayangakan sekiranya kita adalah anak yang tidak sah taraf.Kerana ibu bapa kita sendiri masa depan kita gelap.Sepandai mana pun kita.Setinggi mana pun kita belajar,kerana status di sisi agama masa depan kita gelap.

Tuntasnya*ayat SPM...valentine mengarah ke zina.Bukankah baik jika kita bermuhasabah diri?? dan menyambut hari kelahiran Rasulullah?? Sedangkan rasulullah mengingati kita sepanjang hidupnya kenapa tidak kita??

Maka saya,dengan ini mengucapkan selamat menyambut maulidur rasul...

Valentine atau Maulidur Rasul?? Mana 1kah idaman hati?? tepuk dada tanya hati hentak kepala sampai keluar mentol

Wednesday, February 2, 2011

Keadaan Sebenar Di Egypt

Salam semua...

Minta jasa baik semua yang berada di Malaysia,
Tolong, tolong, tolong, sebarkan pada semua.
Tingkatkan kesedaran.
Rakyat Malaysia di Egypt perlukan bantuan kerajaan.
Secepat mungkin.
Keadaan di Egypt adalah lebih buruk dari yg anda semua tahu.

Kami lihat, media utama di Malaysia tidak ketengahkan langsung hal Egypt.
Kata TPM, "Pelajar Malaysia selamat, tidak perlu dibawa pulang."

Please, jangan bergantung pada media tempatan dah.
Go online, bukak BBC, Al-Jazeera.
BUKA MATA, banyak lagi penting dari hal pilihanraya Tenang tu.

Kenapa, kenapa, student abroad je yg banyak sebarkan hal ni???
Lepas tu, keluarga pelajar Egypt yg kt Malaysia je risau.
Korang tak risau ke?
Tolong la, aku merayu ni.

Okay, wanna know the truth???

Airport di Alexandria dah tak boleh pakai.
Balai polis di sekitar Mansoura dan Alexandria dah dipecah.
Angkatan polis diarahkan untuk tidak mengawal, kononnya untuk susahkan lagi protes.
Penjara-penjara, yes, PLURAL, di sekitar Egypt dah dipecah masuk; lebih 6000 banduan terlepas di jalan-jalan Egypt.
Pelajar2 perempuan terpaksa bergantung dengan pelajar2 lelaki untuk mengawal rumah mereka.
picture credit to krisis mesir

Aduh, tak boleh tidur aku malam ni, menunggu updates dari Egypt.
Korang, please. Aku merayu ni. Sama2 kita tolong. InshaAllah, semua akan selamat.



and you. yang sedang membaca. please copy and paste entry ini di blog, di facebook, di twitter in everywhere social network you have. spread it please.
thank you. :'(

kredit to:Sherah

...Risau keadaan kak ma dan kak eru di sana...Macam manalah mereka agaknya?? Semoga selamat belaka...

Monday, January 31, 2011

Ketahuilah 25 Perkara Mengenai Saya

Tag...Hurmmm..Apa jadahnya benda nih?? Gua pun tak tau


Nak kata akaun tagged tu bukan...Tapi kiranya benda ni macam game dalam blog la..*ye la kot..main hentam jerk~


Saya takdelah pandai sangat tentang menda2 nih..akaun tagged saya tu pun dah lama tak buka*takde kena mengena pun~


ok! kita bermula step by step...


"Once you have been tagged,you are suppose to write a note, with 25 random thing, fact, habits or goal about you. At the end, choose 25 people to be tagged. You have to tag the person who tagged you. If I tag you, it's because I want to know more about you. Your cooperation is highly appreciated.


Nak Translatekan ke??
Tak payahlah...Saya sungguh tak baik hati pada hari ni*sengal~


Ok! tarik nafas pelan2 dan baca info tentang diri saya ni sampai muntah!!
pssstt...dah muntah pandai2 lah bersihkan sendiri ye?? mekasih..n_n


1.saya amat mengilai warna merah!..dulu waktu kecik2*bajet skang dah besarlah
saya suke warne kuning sampai bergaduh dengan kawan2 kat tadika sapa ada pensil warna kuning yang 2B punya 2...bila da semakin matured*erkkk??
saya minat warna hijau tapi semakin lama saya semakin sedar bahawa merahlah warna yang paling menawan dalam dunia nih! hahaha...


2.Nama adik beradik saya sume bermula daripada huruf F.Sedangkan perents saya nama mereka bermula daripada huruf A.


3.Aiza Izati adalah nama yang ingin ibu saya berikan pada saya tapi dibantah oleh ayah yang mahu legasi huruf F disambung.Cari punya cari dapatlah nama saya yang sekarang ni Nur Fitrah


4.Nama Nur Fitrah ini adalah pilihan saya sendiri(tipu jerk budak ni)<--suara hati korang.
hahaha..bukanlah betul2 dipilih oleh saya tetapi sipi2 jer*pening~~
hal ini berlaku apabila ibu dan ayah nak pilih nama untuk saya.Macam2 nama dorang sebut sehinggalah sampai kepada nama Fitrah,saya yang ketika itu sedang tidur terus buka mata dan tersenyum comel*ok! takdelah comel mana pun,cantek jer! hahaha


5.Kebanyakan anak2 orang yang jaga saya anak mereka bermula daripada huruf F.Contohnya Fahmi,Farhana,Fairuz..oh ya! mereka bukan daripada keluarga yang sama.


6.Hari lahir saya adalah 2 hari selepas hari lahir kakak saya.Manakala hari lahir kakak saya 2 hari selepas hari lahir anaknya yang kedua.


7.Saya BENCI! ANTI! GELI! kepada lipas,cicak dan tarantula(spesis labah2).Saya akan menjerit comel ketika bertemu mereka.


8.Saya anak nombor 3 hasil daripada ibu bapa yang merupakan anak nombor 3 dalam keluarga masing2.Saya juga lahir pada bulan 3!


9.Ketika kecil saya seorang yang sangat petah bercakap.Sehinggakan 1 tadika tahu siapa saya.Glamerkan??


10.Saya tak pandai guna komputer sehinggalah pada tahun ni apabila ibu membelikan netbook untuk saya.Ketika itulah saya dah pandai guna internet*banggerrr~~~


11.Saya seorang yang santai namun boleh bertukar menjadi series ketika melakukan pekerjaan dan apabila ianya berkaitan dengan masa!.saya menyirap dengan orang yang tak menepati masa sehingga ada masanya saya sengaja berlengah2 untuk bersiap tetapi akhirnya tetap saya yang menunggu mereka sebab mereka lagilah lambat kuaasa 2 daripasa saya TT_TT


12.Seorang yang suka memendam rasa.


13.Selalu bercadang dan berazam untuk jadi garang tapi tak pernah kesampaian!


14.Mudah menangis.Ini semuanya gara2 ayah! hahaha...gen cepat nangis datang daripada ayah.


15.Muka saya macam ibu tetapi sifat saya banyak mengikut ayah! kecuali tentang menepati masa,saya ikut ibu.


16.Rapat dengan sepupu2 kedua2 belah keluarga sebab saya tak rapat dengan siblings saya.


17.saya lahir pada bulan puasa iaitu,18 ramadhan manakala 14 tahun kemudian arwah opah meninggal sehari sebelum hari lahir saya iaitu 17 ramadhan(nuzul quran)


18.Seorang yang kuat makan pedas.Walaupun anak jati kolumpo.


19.Cik B dan Miss A adalah orang yang bertanggungjawab membawa saya ke dunia blog ini.


20.Ketika kecil merupakan orang yang sangat garang dan lebih banyak kawan lelaki daripada kawan perempuan.Manakala sekarang sebaliknya.


21.Apabila bersama dengan kak aufa(sepupu) kami sering disalah anggap sebagai kembar.Kebetulan ada sepupu kami yang merupakan kembar sebenar.


22.Sehingga ke usia 5 tahun,saya tak reti nak sebut nama saya.Sebab semua ahli keluarga saya memanggil saya dengan nama adik.Kerana itulah pada permulaan tadika kawan2 dan cikgu2 pun memanggil saya dengan nama adik.Sehinggalah saya reti menyebut nama saya sendiri kawan2 saya tetap memanggil saya dengan nama adik.Tetapi mereka berhenti memanggil begitu setelah saya selalu tak memberi respon apabila mereka memanggil saya dengan nama "adik".


23.Sejak saya kecil,ayah dan ibu sering masuk dan keluar hospital.Maka kerana itu saya tidak terlalu rapat dengan mereka.


24.Ramai orang beranggapan saya anak manja sedangakan ianya sebaliknya.Ini berlaku kerana saya sahaja yang rapat dengan kedua2 ibu bapa saya.Kenyataannya adalah tidak benar! saya boleh membuktikannya namun ianya hanya akan memberi aib kepada keluarga saya.Yang pasti! saya bukan anak manja.Tapi best jugak kalau jadi anak manja~~~~ hehehehe...


25.Saya sentiasa senyum pada nenek2 dan atok2 setiap kali saya jumpa golongan ini di luar sebab orang akan mengubati rindu saya pada arwah nenek2 dan atok2 saya.Lebih2 lagi saya tak sempat melihat atok belah ibu dan belah ayah pula meninggal ketika saya masih comel a.k.a masih kecil.hahahaha...


YESSS!!!!!!!!! dah habis.Tak sangka payah juga buat benda ni.Sebijik macam nak ambil exam.hahaahaha...Bezanya dapat guling2 sambil cari idea.


Maka dengan kuasa veto yang diberikan kepada saya,Saya Nur Fitrah bt Adnan ingin meng'tag' beberapa orang untuk menjawab tag ini..hahahaha...


Cik Bidadari
Apple Mint
Yana MIB
Mr. Pamek
Zaini Zainudin

Maka arakian,sudilah tuan hamba semua menjawab tag ini.
Mekasih~~~

Belajar Pun Banyak Dugaan

Entri kali ni takde kena mengena dengan saya secara langsunglah.Sipi-sipi ada la kot*pening~~

ini pasal Keherah (Cairo) yang berada dalam keadaan darurat sekarang ni.Saya pasti orang sume dah tau pasal keadaan di sana.*kalau belum tau g baca cepat!!

Kenapa saya lak gelabah tahap lebah??
Sebabnya,ada ahli keluarga saya yang belajar di sana,dan kami risau sebab tak dapat dengar kabar berita daripada mereka.

Ayah lak asyik suruh saya on FB kot2 dorang online so kena tanya kabar..masalahnya dah sah2 dorang punya talian internet dan talipon dihentikan.Nak suruh saya tanya kabar macam mana.

Kakak2 sepupu saya ni sambung pengajian mereka ke kaherah dalam jurusan medik.6 tahun di sana.Dahla sedia maklum risau ditambahkan lagi dengan keadaan darurat di sana jadilah risau kuasa 2.

Apa yang kami boleh buat ialah mendoakan kesejahteraan mereka dari sini saja.

To:
Asma' Nusaibah & Khairul Bariyyah
Be strong!...kami sentiasa ada di belakang anda.Bila keadaan kembali reda cepat2 hubungi kami.We are getting crazy at here.

Friday, January 28, 2011

Cuti Yang Tak Cuti

Cakkk!!!...

Hahahaha..Apa kabar sume?? sihat?? Bagus2...

Esok ari sabtu.Kalau sekolah biasa ari sabtu adalah ari cuti sekolah..tapi kalau sekolah luar biasa macam sekolah saya..ari-ari sekolah...mencik!! >0<  hahaha...

Esok bermulah ari meronggeng dengan kawan2 bagi yang tak bersekolah...tapi bagi insan yang teristimewa seperti saya ni,cuti hanya dalam mimpi*chewwaahhh

Sekolah saya bagi cuti seminggu minggu depan sempena raya tahun baru cina.Tapi bagi cuti kepada mereka yang berkelayakan jelah.Budak nakal macam saya ni mana layak nak dapat cuti2 ni sume.Cuitan a.k.a cubitan dapat lah..*alahhh...kassim(nyonya mansur)

Ari-ari ada kelas,kelas ada ari-ari...
Takpe2...heroin memang kalah dulu*apa kena mengena??
Sekarang nak tido pun tak cukup,
Nak tengok katun spongebob pun tak sempat apatah lagi shinchan,
Tunggulah..lepas SPM nanti nak cuti setahun..Tak nak g mana2...


"Nak duduk rumah!!" Jeritku penuh comel.

"PLKN datang memanggil" Satu suara sumbang membalas kata2 ku..

"Cheese cake sungguh!.." Kataku penuh amarah~~~~...

Cikgu2...Cikgu tak letih ke datang sekolah ari-ari?? Cikgu pergilah berehat sehari dua*bodek2...

Cikgu nak pergi bercutilah...Jadi cikgu ingat nak off beberapa ari(yes! dah berkira2 dah tak nak datang sekolah ari sabtu and ahad)

Cikgu nak pergi bercuti lepas cikgu pencen nanti(down! diri ini terasa seperti dihempap konkrit)

Aku berkata dalam hati "Masa cikgu pencen nanti saya dah habis sekolah dah cikgu."

Cuti,
Inilah takdir kita,
Takdir yang memisahkan kita,
Janglah kau tangisi perpisahan ini,
Kelak kita akan berjumpa lagi,
Lepas SPM nanti. hehehehe*ayat bajet romantik lak...

Thursday, January 20, 2011

Merinduimu

Berisgthifar saya sebentar tadi apabila terjaga dari mimpi.Kenapa?? Kerana saya mimpikan seseorang yang telah pergi...

OPAH!...

Bukannya sekali..bukannya malam tadi sahaja..Tapi sudah 2 hari.Dan mimpi tadi benar2 memberi kesan kepada saya.

Saya mimpi..kami semua(famili belah ibu dan ayah) berkumpul dalam 1 rumah yang kecil.Kalau dilihat dari segi fizikalnya..Tapi saya pasti rumah tu besar kerana dapat memuatkan kedua2 belah ahli keluarga.

Pada permulaan mimpi tiada yang ganjil..sehinggalah perkara yang membawa saya kembali kepada realiti.
opah..Tiba2 dalam mimpi tu ada tetamu datang naik kereta.Pada mulanya saya tak hiraukannya kerana sibuk dengan perkara lain.Dan apabila saya berpaling ke depan.Opah sedang duduk selesa di atas kerusi kayu.Wajahnya tenang sangat.Dia senyum.Secara tiba2 saya berlari ke arahnya sehingga saya terjatuh kerana tangan saya tersekat pada sesuatu.Tapi opah masih ada.Saya teruskan larian yang terhenti tadi.Saya peluk opah.Terasa seperti nyata.Saya menangis dan katakan kepadanya bahawa saya rindu dia.Lama kita tak berjumpa.Tapi dalam mimpi tu saya lupa bahawa opah telah lama pergi menghadap illahi.Saya menangis.Begitu juga opah.Dia kata dia rindukan saya.

Tiba2 ada 1 suara mak cik saya mengatakan "Eh nape peluk nenek tu?? Opahkan dah meninggal dunia.".Saya terkesima.Saya berpaling ke arah mak cik saya yang berada di belakang.Saya katakan kepadanya."Apa pulak?? ni opah ni." Sejurus saya berpaling semula ke belakang.Wajah opah tiada.Yang ada hanya seorang nenek tua.Yang saya tak kenal pun siapa.Nenek itu hanya tersenyum saja.Dan semuanya hilang dari pandangan mata.Kerana saya buka mata saya dan kembali ke alam nyata.

Air mata hampir keluar apabila saya tersedar dari tidur.Terus saya pergi mandi.Air yang sejuk tadi pun tak terasa dinginnya.Sebab saya leka menangis dan bertanya kepada diri sendiri.

"Kenapa aku bermimpi begitu??"

Akhir2 ni saya selalu bermimpi tentang orang sekeliling saya.Haritu kawan2 saya.Pastu ada arwah wan pula.Lepas tu semua ahli keluarga saya.Saya pelik.Apa petunjuknya??

+adakah sebab akhir2 ni saya selalu ponteng solat isyak??
-merujuk kepada apa yang saya sering doakan.Lindungi orang sekelilingku.Mungkin kerana saya tak mendoakan mereka dengan cukup sebab ponteng sembahyang.Mungkin juga tanda doa saya hampir termakbul tetapi saya perlu cukupkan waktunya.

+adakah kerana saya demam??
-dah 3 hari saya demam.tak pernah kena demam macam ni.badan menggigil kesejukkan.yelah apabila kita sakit minda kita dah tak betul.hormon semuanya entah ke mana.

+adakah kerana saya sememangnya merindui mereka akhir2 ini??
-akhir2 ni jiwa saya jadi sensitif.kerap saya teringatkan arwah wan dan arwah opah.

Mungkin juga sebab saya rindu mereka dan mungkin juga kerana saya demam.Wan opah...adik selalu mendoakan kesejahteraan korang berdua.Adakah pertemuan kita merupakan hadiah penghijrahan adik??
atau ianya hanya mainan minda dan perasaan adik?? atau hanya gangguan syaitan yang selalu mencari peluang untuk mengganggu anak2 dan cucu2 adam??

Sungguh adik rindu wan dengan opah.Wan...adik minta maaf akhir2 ni adik tak dapat pegang amanah yang yang berikan pada adik.Tapi insyaallah adik akan cuba sebaik mungkin.Opah...adik dah start sembahyang sejak akhir2 ni...Supaya dengan ni adik akan sentiasa rapat dengan wan dengan opah.Sebab korangkan sekarang berada di sisi Allah.Dengan bertemu Allah di atas sejadah sekali gus adik dapat mendekati korang.Sebab adik tahu Allah akan sentiasa meletakkan orang yang beriman di sisinya.

Tunggulah adik ye??.Insyaallah satu hari nanti kita akan bertemu lagi.

Friday, January 14, 2011

The Beauty Butterfly

Hai sume!!!!!*bersorak ala2 setahun tak jumpa...

Korang apa kabar?? series weh rindu sama korang hahaha..Since new year aritu dah start bizi dengan studi.arini dekat 10 jam*memang 10 jam pun dekat sekolah.Dah la tu masih gak pakai baju sekolah dari pagi bawak ke petang*macam(masam) >o<...tak suke..tak suke..tak suke..

arini saya nak citer 1 petikan yang saya baca masa buat latihan kat sekolah tadi*perlu ke cakap kat sekolah?? bajet nak tunjuk wa rajin..hahaha..

Apa yang specialnya petikan ni?? Sebab for the first time in my life*perggghhh speaking london ma
ok2 sambung.Buat pertama kalinya dalam hidup saya buat latihan dalam keadaan sedih..Petikan ni betul2 memberi kesan kepada diri saya yang sungguh sensitippp ni*perlu ke bagitau??

Tanpa melengahkan masa...Jom skodeng!

"There was a time in my life when beauty meant something special to me.I guess that would have been when I was about six or seven years old,just several weeks or maybe a month before the orphanage turned me into an old man.I would get up every morning at the orphanage ,make my bed just like ,little soldier that I had become.Then I would get into one of the two straight lines and march to breakfast with the other twenty or thirty boys who also lived in my dormitory.


           After breakfast one Saturday morning I returned to the dormitory and saw the house parent chasing the beautiful monarch butterflies that lived by the hundred in the azalea bushes strewn around the orphanage.I carefully watched as he caught these beautiful creatures,one after the other,and then took them from the net and then stuck straight pins through their head and wings,pinning them onto a heavy cardboard sheet*Masa tu dah start feeling.I was like*speaking lagi..jahatnya "parent" tu.

           How cruel it was to kill something of such beauty.I had walked many times out into the bushes,all by myself,just so the butterflies could land on my head,face and hands so I could look at them up close.

           When the telephone rang the house parent laid the large cardboard paper down on the back cement step and went inside to answer the phone.I walked up to the cardboard and looked at the one butterfly which he had just pinned to the larger paper.It was still moving about so I reached down and touch it on the wing causing one of the pins to fall out.It started fluttering around and around trying to get away but it was still pinned by one wing with the other straight pin.Finally,its wing broke off and the butterfly fell to the ground and just quivered.*mata dah stat nak leleh masa ni.ToT

           I picked up the torn and the butterfly and I spat on its wing and tried to get it to stick back on so it could fly and be free before the house parent came back.But,it would not stay on the poor butterfly.*tacing....auchhh

           The next thing I knew the house parent came walking back out of the back door by the garbage room and started yelling me.I told him I did not do anything but he did not believe me.He picked up the cardboard paper and started hitting me on the top of the head.There were all kinds of butterflies pieces going everywhere.He threw the cardboard down on the ground and told me to pick it up and put it in garbage can inside the back room or the dormitory and then he left.


           I sat there in the dirt,by that big old tree,for the longest time trying to fit all the butterflies pieces back together so I could bury them whole,but it was too hard to do.So I prayed for them and the I put them in an old torn up shoe box and I buried them in the bottom of the fort that I had built in the ground,out of the large bamboos,near the blackberry bushes.


           Every year the butterflies would return to the orphanage and when they tried to land on me I would try and shoo them away because they did not know that the orphanage was a bad place to live and a very bad place to die."


Butterflies by Roger Dean Kiser.


Bad...tu je ayat yang mampu saya ucap.Bila baca cerita ni ala-ala cerita cinta.Seorang lelaki sanggup dibenci oleh seorang perempuan demi keselamatan dan kebahagiaan perempuan itu.Siapa pula yang menjaga keselamatan dan kebahagian lelaki tu??

hurmmm nampaknya sampai di sini sajalah perjumpaan kita pada hari ini.Tk boleh online lama2 keje sekolah menati dan memanggil mesra...tata...dan salam 1Malaysia

Sunday, January 2, 2011

Cinta Dari Pandangan Saya.

Ramai orang tanya pendapat saya.Tentang apa?? Macam2 perkara.Pelbagai.Selagi ada masalah dalam dunia ni selagi tulah orang akan tanya.Persoalan demi persoalan selagi ada persoalan yang boleh ditimbulkan.

Tapi akhir2 ni ramai lak tanya pendapat tentang cinta dari saya.Pendapat je ye.Bukan pengalaman.Pelik jugak.Sekarang ni musim cinta berbuah ke?? huk3..Jangan pikir yang lain tau.

Sekarang tv tayang cerita yang bergenre cinta ke??

Semua orang sibuk nak tahu pasal cinta.Apa?? Korang ingat perlawan bola antara Malaysia dengan Indonesia je isu hangat sekarang ni??

Cinta daripada pandangan saya?? Ialah...hurm..ntah personally saya sendiri pun tak tau.

Tapi ada orang cakap,cinta tu bila hati kite berdebar2 dan rasa tak keruan bila jumpa dengan orang yang kita saya.TAPI SAYA TAK PERCAYA sebab takkan pengetua tu orang yang kita cinta?? Faham tak?? Kalau kita dipanggil berjumpa dengan pengetua or cikgu displin hati kita akan berdebar2 dan tak keruan.Adakah itu bermaksud anda telah berjumpa cinta sejati*pergghhh ayat jiwang betul.

Ada orang cakap cinta ni jadi kita teringat kat seseorang tu setiap masa.Kadang2 kita nampak orang yang kita suka tu kat situ padahal orang lain.TAPI BAGI SAYA tu bukan cinta bro/sis tu angau.Hehehehe...

Ada jugak orang kata yang cinta ni terhasil daripada perasaan benci.Seperti bila girl gaduh dengan boy dan dorang gaduh hari2.Pantang berjumpa.Asal jumpa gaduh asal gaduh je mesti jumpa.Dalam novel pun ada cakap yang perasan benci dan sayang ni sebenar saling berkait.Benci dan suka ni dihalang oleh 1 dinding yang nipis.Sebab tu kadang2 kita ingat kita benci orang tu tapi sebenarnya kita sayang orang.Betul ke?? Yang ni saya tak berani nak komen sebab saya tak berani.Hehehehe

Ada orang kata cinta ni best.Ada yang kata leceh.

Tapi bagi saya,lahirnya anak adam ke dalam dunia ni kerana cinta tak kiralah secara halal atau sebaliknya.Wujudnya khalifah bernama manusia ni pun kerana cinta.Keamanan pun wujud sebab cinta.Islam masih teguh berdiri pun sebab cinta.

Ada orang cakap:
Cinta bila kita bahagia
Cinta bila kita bahagia selepas mengharungi pelbagai rintangan
Cinta pandang pertama
Cinta pandang berkali
Cinta pilihan keluarga
Cinta pilihan hati
Cinta dari rasa suka
Cinta dari rasa benci
Cinta dari persamaan
Cinta dari perbezaan

Tapi yang pasti cinta tu bila:
Kaum adam telah menemui rusuknya.
Kaum hawa telah jumpa penyelamatnya
Kaum adam telah jumpa ladangnya
Kaum hawa telah jumpa petaninya
Dan apabila sepasang hati telah disatukan
{Adoii ayat jiwang banyak sangat nih}

Cinta ni perkara yang am.Apa yang pasti untuk mencintai kita kena dicintai.*pening kepala otak
Kena memberi untuk menerima.Kena tak sempurna untuk jadi sempurna.*dah la wei..malas nak taip dah nih

Arggghhh!!!!! senang kata lu pikir la sendiri.G tanya Dato' Dr. Haji Fadzilah Kamsah sana nuh.Shuh...shuh.. g main jauh2.

Sekian,Harap korang tak muntah sebab entri ni berbunga sangat.Hahahaha...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...