Friday, July 2, 2010

Cerpen_Mutiara Hati epd.2

                                  Sejak pagi tadi perasaanku dibuai resah.Aku benci dengan keadaan ini.Aku telah berjanji dengan angah bahawa sisa-sisa terakhir hidupku dipenuhi dengan khidmat bakti.Biarlah pemergianku ini dihantar dengan doa dan pujian oleh masyarakat.Sesak dadaku apabila abah ingin menyatakan penyakitku ini kepada guru-guruku di sekolah walaupun dibantah keras oleh aku.Akhirnya aku mengalah dan bersetuju dengan syarat,kawan-kawanku tidak terlibat sama dan biarlah aku yang menguruskan sendiri hal ini dengan mereka.

                                  “Alang,abah nak beritahu cikgu-cikgu alang di sekolah mengenai penyakit alang ni.” Kata-kata yang keluar daripada mulut Encik Adam semalam.

                                  “Abah harap alang setuju dan tak membantah.Apa yang kami buat ni untuk kebaikkan alang juga” Encik Adam menyambung kata-kata yang terhenti sebentar tadi.

                                   “Tapi abah...alang tak nak.Alang tak setuju.Alang tak nak” Farahana membantah.Suaranya cuba dikawal agar tidak kedengaran serak.Matanya hampir bocor.Seakan-akan kini dia tidak mampu mengawal air matanya daripada keluar menyembah bumi.Tidak cukupkah dengan dugaan ini?? Mengapa harus melibatkan guru-guruku pula.Farahana berkata di dalam hatinya.

                                     “Tapi alang...ini untuk kebaikan alang juga.Macam mana kalau berlaku apa-apa pada alang?? Dan cikgu tak tahu pun apa penyakit alang.Sapa yang susah sayang??. Jangalah risaukan ibu,abah dan semua ye sayang.Ibu bukan nak mendera hati alang.Ibu mungki tak rasa sakit alang.Tapi ibu faham.Alang nak privasi sendiri.Tapi alang kena ingat.Tak semua privasi tu elok.” Puan Fadiilah,ibu Farahana pula cuba memujuk puterinya yang seorang itu.

                                       “No!!.” Bentak Farahana.

                                      “Alang tak setuju.Why there nobody understand me??.Kalau cikgu-cikgu tahu penyakit alang,dorang akan layan alang dengan sebaik mungkin.Alang tak perlukan semua itu.I really don’t need it okay??.No VIP treatment.Dorang akan treat alang macam alang ni bayi and after that everyone will said that I am a teachers pet.Hati alang akan lebih sakit bu,abah.Please..i’m begging you guys.Jangan.” Sambung Farahana.

                                        Suasana mula sunyi.Encik Adam dan Puan Fadilah kini buntu.Mereka tidak terdaya lagi untuk memujuk puteri mereka yang kini hanya menanti detik meninggalkan mereka.
“Alang,alang tak kesian ke kat kami??.Dekat ibu,abah.along.angah dengan Laila??.Kami akan risaukan alang kalau kami tahu tidak ada sesiapa pun yang tahu keadaan alang dekat sekolah tu.Kami bukannya nak hebohkan satu sekolah.Kami hanya beritahu guru-guru yang berkenaan sahaja.” Aufa pula megambil mencuba memujuk Farahana.

                                         “But..I can take care of my self without anybody help.Believe me.Trust me.I can.” Farahana masih membantah.

                                          “Yes I know.I trusted you my dear.Tapi tolong Farah.Alang,bukankah alang sudah berjanji dengan angah??. Dan angah pula akan berjanji dengan angah bahawa hanya cikgu-cikgu sahaja yang tahu akan penyakit angah.Dan...penyakit angah itu tidak akan tersebar luas.Angah atahu maksud alang.Alang tak mahu semua orang risaukan keadaan alang bukan??” Sengaja Aufa bertanyakan soalan itu kepada Farahana.Dia amat mengenali adiknya yang seorang itu.Dia tidak akan bersikap agresif atau pun membantah tanpa sebab.Ada yang tersirat di sebalik yang tersurat.

2 comments:

Papermint said...

aik... baru baca dah abis... mana leh... kene la buat panjang skit.. issh... org tak saba nak tau dia sakit apa ni.... kejam tol la pit..

sudah sekian lama sy menanti... alih2 yg muncul hanya skadar dok celah2 gigi.. berapa lama kah lagi...?? oohh... sakit nya hati...

Fitrah Adnan said...

hehehehehehehehehe............sakit apa?? skit sakitlah..heheheheeheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...