Monday, June 28, 2010

Mengenali Nur Fitrah.. Membaca Novel

               Nama sy..rsanya anda semua sudah tahu...Umur?? hehehehe still sweet six teen kta org putih..
Jom sy bw anda mgenenali sy dgn lbh lanjut..Agar kte spt sdh knl lama gtu...Dan mbuatkan tali silaturrahim itu lebih erat..hehehe...



              Saya suka mbaca novel..bg sy novel mmbuatkan sy brada i dunia yg tdk pnh kte bygkan..kdg kala novel juga mengajar kte sesuatu yg kte boleh jdkan pedoman...


               Bg sy..hidup tdk ubah spt sbuah novel...sbb novel jga wujud kerana kehidupan..ianya saling brkait...Wujud kerana antara satu sma lain...



                Hidup=novel...mengapa sy bkata bgitu??
Hidup ni sama spt kte mmbca novel..kerana kte nak tau ending dia,kte kne bce crita dia..kte kne rsa skit,sedih dan gembira sbelum smpi ke pghujung...sma la spt khidupan...Anda nmpkkan kaitannya??
Selalunya di akhir cerita,hero dan heroin akn mndpt kbahagiaan(ada jga yg tdk spt cinta mreka mati di ctu shj,nmun sma jga spt khidupan) sama spt dnia realiti..stiap dugaan yg dtg akn diselangi dgn kbahagian mskipun kbahagian itu sbntr...


                Namun bak kata pepatah..PAHIT JGN TERUS DITELAN DAN MANIS JGN TERUS DI BUANG...kerana tdk smstinya kbahagian itu musibah bg kte dan tdk smstinye kedukaan itu elok utk kte...
sesetengah situasi,kbhgiaan adalah yg elok dan molek utk kte..nmun ada jga yg sbaliknya..kdg kala kbhagiaan itu sndri yg mbuat kte sesat di dnia yg serba smntara ini..Namun apa2 pun yg blaku..pcyala pd yg Maha Pencipta..kerana tnpa izinnya..mustahil bg kte utk ada di dlm dnia ciptaanNya ini...Begitu jga dgn kedukaan..Benar!!..mnusia mpnyai ego yg tggi shgga ble musibah dikenakan ke ats mereka bru mereka mgakui wujudnya tuhan ataupun sang Pencipta...namun terlalu bnyk duka akn mnyebbkan dnia hlg serinya.sdgkan ALLAH mhukan yg tbaik dlm stiap diri hambaNya..ALLAH tdk pnh mduga hmbanya lbh dr kmampuan hmbanya itu sndiri..


                Dan sbb itulah..sy amt minat mmbca novel..namaun itu tdk bererti sy tdk mnyukai bahan bacaan lain...Kerana stiap bhan bacaan,mpunyai identitinya tsndiri...yg di mana dpt mgajar mnusia dgn cra yg berlainan..samada ilmu fardu kifayah ataupun ilmu fardhu ain... 



                Inilah srba sdikit mgenai sy yg amat meminati novel sbg bahan bcaan...Sy tdk memilih siapa penulisnya..sama ada penulis yg bpengalaman ataupun yg baru shj bjinak2 memasuki dunia pnulisan...Oleh itu..kpd sesiapa yg ingin mghadiahkan sy tp tdk mgetahui apa yg tbaik?? sle2lah la ye?? novel apa2 pun ok jer....tdk kre buku apa2 pun kerana sy amat meminati nilai sbuah buku..huhuhu..


               Sebelum undur diri,terimalah slogan ini...
BANGSA YG MEMBACA,BANGSA YG BJAYA...

4 comments:

Apple Mint said...

hhhmmm... pandai tol kait kan novel ngan kehidupan... tapi ada juga yg kehidupannya umpama surat kabar.. ada yg macam plain paper juga.. hhehehehhe

Fitrah Adnan said...

mcm mna 2??

Apple Mint said...

plain paper-kehidupan yg sangat boring..tiada dugaan.. tiada cabaran..kosong...bergantung org lain utk mencorakkan hidupnya...

surat kabar-variety... terlalu banayk cerita... sangat berguna... sangat berjasa.. tapi at the end.. ia akan ke tong sampah.. jadi pembalut.. atau kene recycle...

Cik Bidadari said...

adik... reaction tu apa lg yg ada... lepas sad kak nani langsung tak nampak... geram ni... eh... dalam byk2 novel tu mana yg paling best?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...