Monday, September 27, 2010

Emak??...Akhirnya,Kita berjumpa lagi

Tadi emak datang rumah.Ya Allah rasa nak nangis sebab terkejut kot..tiba2 mak muncul..da lama dia tak datang jenguk..kali terakhir rasanya waktu saya kecik lagi...small little girl...masa tu masih cute lagi..hehehe..But series..rasa macam tak percaya waktu mak datang rumah dengan abang amy...saya tak ingat sangat dengan abang amy ni sebab kami terpisah waktu saya kecil lagi..macam yang saya cakap tadi...saya hanya ingat mak je..tu pun wajah dia kabur2 je.tapi tak kisahlah..tu sume da lepas...sekarang da jumpe..tp dia datang sebab nak jemput ke majlis perkahwinan abang yang pertama...wahh!!..tak sangka abang saya yang sorang tu da besar...tapi kalau ikut umur taklah besar mana...baru 22 tahun je umurnya...mudakan??..tapi kalau da jodoh nak buat macam mana??

back to the story...waktu mak datang dengan abang perghh!!...segan kot..dulu waktu dorang pergi saya masih comel and menjadi pujaan ramai..huk3...tapi sekarang?? pergh!!..comot..hahaha..selalu kalau tetamu datang rumah saya memang duduk dalam bilik je..sebab?? da biasa...melainkan kalau orang yang saya betul2 rapat..kalau orang yang jumpe kadang2 or selalu jumpa tapi tak rapat saya akan duduk dalam gua(bilik) saya..coz..sebenarnye..saya ni pemalu lah jugak walaupun saya gadis yang suka carik gaduh dengan kawan2...nakallah kiranya..konon macam takde perasaan malu..tapi HAMBIK kow!!!...tapi muka macam kena bakar je...rasa merah semacam...huhuhuh...emak ni datang mengejut betul..pastu bertambah segan bila mak dengan abang cakap saya dah jadi anak dara dah...tak tau kenapa tapi perkataan yang macam tu selalu buat saya sasau bukan kepalang..sebab seganlah..teibe je rasa best jadi bydak kecik..hehehe

mak ni syok tau..dia garang..tak kiralah budak laki2 or perempuan..dia pukul je..kalau nakalla...hehehehe...tapi pukul manja2 gitu..huhuhu...dapat lak adik bradik lain adalah boys..maka saya yang dilahirkan lemah lembut dan bersoapn santun lagi ayu ni*bluweekk!!!...terus jadi ganas..hahahaha...tapi dah ditakdirkan..bahawa jodoh kami semua tak panjang..sejak mak dan abang2 pindah...kami terputus hubungan macam tu saja..bukan tak pernah mak datang jenguk2 kawan2 dia dekat kawasan perumahan ni tapi kejap2 je and tak dapat borak2 sebab dia sibuk denang kawan2 dia..tapi tu pun hanya 3 kali rasanya...lepas tu mak mula menyepikan diri..tiada lagi khabar tentang mak..tapi saya tak pernah lupa..rumah tu jadi saksi masa mak jaga saya yang baik ni..hehehe..selagi teguhnya rumah kami ni selagi itu saya akan ingat pada mak..walaupun masa tu saya masih kecil lagi tapi saya tak tau nape mak saya tak boleh lupakan..

patutlah akhir2 ni saya macam mimpi mak and rindu pada mak..rupa2 nya mak nak datang jumpa saya..mak rindu pada saya erk??...banggalah pulak..huhuhu..untung jugak jadi satu2nya anak tunggal perumpuan ni...hehehehe..mak...mak jangan pernah mengalah dengan ujian hidup ni tau...biarkan abah tu..dia jahatkan??...macam mak cakap..mungkin mak cik tu jodoh dia...betul!..sapalah kita ni nak menidakkan takdir Allah..tapi series saya rasa terkilan..sebab ibu ada cakap anak2 mak ni sume pandai2..ada harapan utk berjaya di menara gading..tapi semuanya musnah lepas abah tinggalkan mak..kehidupan mak terkontang -kanting..sampai hati abah buat mak macam tu...kenapa dia tinggalkan mak dengan abang2 macam tu??...kenapa bila sayang semuanya ok?? tapi bila da benci takkan anak2 jadi mangsa??..rugi betul..kalau tak mesti abang2 saya tu dah berjaya..tapi mungkin rezeki mak dengan abang2 takde kut...takpelah mak..mak sabar je ye??...

ada orang berkata,dunia ni neraka bagi orang yang beriman tapi syurga bagi yang munafik..kelak di syurga nanti ada ganjaran yang besar menanti mak dengan abang2...mak...halalkan makan minum saya..maafkan saya atas kesilapan saya waktu saya kecil..kalau saya naqal sangat..hehehehe..budak baik memang aktif..huhuhu..

abg,series rindu kat abang2 semua..kalaulah dapat jumpa korang semuakan syok..takpe2..ibu cakap majlis kahwin tu minggu depan kan?? so saya akan berdoa supaya minggu depan tu cepat2 sampai..nak tengok wajah2 abg2 semua...semalam tengok wajah abang amy je...wajah korang macam mana erk??...


*mak yg dmaksudkan ialah...mak hawa saya...dia ni adalah mak cik yang bertanggung jawap jaga saya masa saya kecil dulu..dia antara mak cik2 yg jaga saya sebelum saya boleh berdikari...mak adalah antara org yang lama jaga saya..kami berpisah sebab abah(bekas suaminnya-msa tu belum berpisah) berpindah ke sungai besi..selepas beberapa bulan berpindah,kami dikejutkan dengan berita bahawa mak dengan abah dah bercerai...dan mak ditinggalkan terkontang-kanting seorang diri..ketika itu usia mak 32 ke 31 mcm tu...abg2(anak2 mak) pula belum bersekolah menengah lagi...gara2 perpisahan mak dengan abah mereka tak pernah habis belajar.kecuali abang amy,,dia habis sampai SPM...lepas tu dia da tak sambung belajar..sayang sekali..ibu cakap anak2 mak memang bijak2..tapi sebab kesempitan wang..mak tak mampu nak bagi pendidkan yang sempurna dekat anak2nya..sebabnya?? abah tinggalkan mereka sekeluarga mengejut...tapi tak boleh salahkan abah juga..mungkin jodoh dia dengan mak tak panjang..abah berkahwin lain dengan seorang janda sejurus berpisah dengan mak..*tango need two right?/...maknanya abah pun tak bersalah...ibu dengan ayah(parents kandung) ckp mak cik tu yang macam kejar2 abah padahal msa tu dia masih lagi isteri orang..*lebih kuranglah..sy tak faham sangat(hal orang tua)...

*anda jangan kaget..hahahaha...keluarga saya alhamdulillah masih sempurna..walaupun ada sedikit masalah tapi saya bersyukur sebab ibu dgn ayah saya tak jadi macam mak dengan abah saya...oh ya...sy memang panggil dorang mak dgn abah...tapi campur nama sekali...cth:mak hawa...

*cerita ni bukan utk buka aib sesiapa..sekadar berkongsi kegembiraan...tp kalau x cerita sedikit sejarah silam orang takkan faham..betul x??...

*harap semua pembaca berdoa utk kesejahteraan mak dan anak2nya...

*minggu depan anak sulung mak nak kawin...3 haribulan...wahhh!!!  nanti dapat kakak baru skanya...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...